7 aug. 2015

PL'a digitalt med mycket text

Förra veckan åkte jag, Kalle och Niklas uppåt landet.
Vi åkte en dag tidigare för att besöka Falun. Bara ett infall. Vi ville besöka gruvan och Sundborn. Dagen efter åkte vi till Norberg och Norbergfestivalen (synthfestival).

Under dessa dagar tog vi alla tre foton (jag mest) och på kvällarna gjorde jag en sammanställning av dagen med bildkollage/uppslag i Project Life-appen. Det blev en hel del text för jag ville ha med vad vi hade gjort under dagen. Ett smidigt sätt då är att använda mikrofonen och tala in texten, som dyker upp max 1 sekunder efter att man talat in den. Man talar in när man vill ha kommatecken och punkt genom att säga dessa ord. Mycket smidigt och man slipper trycka så förfärligt mycket. :)

Genom att dessutom kunna göra dem på mobilen är det bara för mig att skriva ut dem i lugn och ro hemma.
Jag kommer att skriva ut dem på fotopapper i Word, där jag minskar marginalerna på dokumentet så mycket det går och sen förstorar bilderna så mycket jag kan. När bilderna sedan är utskrivna klipper jag ner dem och sätter i vanliga plastfickor och in under v.31.


onsdag

torsdag

fredag

lördag

söndag

Till sist har jag gjort en sida för att sammanställa de städer och samhällen vi/jag besökt i sommar.
Först har jag fixat in det i Project Life App samt skrivit texten och sparat projektet. Sedan har jag öppnat det i Rhonna Design-appen och lagt till texten på ställena vi besökt. Dessa två appar kompletterar varandra väldigt bra tycker jag.

2 kommentarer:

  1. Vilket bra tips! Några frågor bara ☺️ Klipper du isär bilderna för att sätta in i projectlife fickor eller sätter du hela collaget i en stor plastficka? Vilken storlek blir det på bilderna resp collaget när du gör så? Med vänlig hälsning, Sofia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej jag klipper inte isär utan sätter hela uppslaget i en vanlig plastficka i A4-storlek
      Det beror lite på hur liten marginal jag väljer att ha och hur mycket jag förstorar bilden på uppslaget, men försöker få det så stort jag kan med en liiiiten ram/marginal längst ut. Så max 20,någonting kan jag få det. :)

      Radera