7 okt. 2014

Egengjorda PL-kort

I helgen som var, var jag och Nilla på scrapträff i Karlstad. 
Det var en underbar träff som jag varmt kan rekommendera.

En av utmaningarna på lördagen var att man skulle göra två st 4*6"-kort och 4 st 3*4"-kort som en kollektion.

Direkt när jag läste utmaningen tänkte jag på Timpan och visste att jag ville göra färgglada kort.



Jag stansade ut kort i akvarellpapper (jag använder Canson Montval 200g/m2, köpt på Panduro) med dies från Lawn Fawn. Jag älskar dessa dies för att det blir som en liten innersöm.
Här ser ni hur förpackningarna ser ut.




Jag tog fram distressdynor med färger som jag kände för att använda samt ett infärgningsverktyg och lika många infärgningsdynor som färger jag valt.
Sen började jag färga in. Vissa fick lite mönster och andra bara körde jag på.


När jag var klar med infärgningen tog jag min lilla flaska med vatten och tryckte försiktigt. Trycker jag hårt får jag en mistspray, men trycker jag försiktigt får jag större droppar och stänk.
För att dessa stänk ska torka snabbt använder jag embossingfön.

Nästa steg är att använda masker eller layering stencils (Tim Holtz) samt guldfärg från Martha Stewart. Det var första gången jag använde den och det var på vinst eller förlust som jag provade att använda den med infärgningsverktyget. Jag kluttade ut en liten klick färg på mitt underlag, drog ut lite med svampen och cirkulerade in färgen i svampen innan jag sen drog den i cirklar över mina layerings stencils.


  

Tänk på att inte ha på för mycket färg på svampen för då vill färgen gärna krypa in under kanten på masken. Hellre mindre och att du får pressa lite mer.

När det torkat, färga in kanterna för att få lite mer umpf på korten. Jag har använt två olika bruna - vintage photo och walnut stain.
Allra sist stämplar jag en text.
Jag har använt är:
Det är en tröst
Ögonblick att minnas
Var rädd om dig
Njut av stunderna
Vilken underbar dag
Du behöver inte vara perfekt - NY!

Färgerna på distresserna som jag använt är:
Walnut stain
Wintage Photo
Shabby shutters
Picked raspberry
Dusty Concord
Peacock feathers
Mustard seed

Lägg till bildtext
Nu hoppas jag att vi får se era när ni provat att göra sådana, för jag vet att ni är många som vill prova. :)
Lämna gärna en kommentar där ni länkar till inlägget. :)

Tack för titten :)



1 kommentar: